Se museichef Per Karsten berätta om Peder Winstrup

Mannen som var kyrkofurste, vetenskapsman, entreprenör, realpolitiker – och universitetskansler.

Här kan du se museichef Per Karstens jubileumsföreläsning om biskop Peder Winstrup, initiativtagare till Lunds universitet och en av Europas bäst bevarade mumier.

Lundabiskopen Peder Winstrup (1605–1679) var både en dogmatisk lutheransk kyrkofurste men också en nyfiken vetenskapsman med intresse för historia och naturvetenskap, kluven i striden mellan två Sverige och Danmark. Boktryckare, arkitekt, lantbrukare, författare, administratör, papperstillverkare, etolog, turistguide, entreprenör, realpolitiker, universitetskansler – listan över Winstrups intressen och gärningar är lång.

Nu, drygt tre århundraden senare, kan vi konstatera att hans kropp troligen är 1600-talets bäst bevarade mumie. Hur och varför har hans kropp bevarats? Forskarna har identifierat en lång rad krämpor och sjukdomar. Kan de historiska källorna bekräfta biskopens sjukjournal? Följ med på en resa till 1600-talets Lund och Winstrups inre. Föredraget är en del av jubileumskursen från Lunds universitets 350-årsfirande 2017.