För barn: Arkeologidagen 28 augusti

Barn som gräver i lådor utanför Historiska museet. Foto.

Lär dig att gräva som en arkeolog eller gå på jakt efter fynd i museet. Fri entré hela dagen.

Träna dig i att tyda jorden

Vid en arkeologisk utgrävning är det inte bara fynden man hittar som är viktiga, utan också i vilket jordlager de ligger och hur det ser ut runt dem. I Historiska museets jordlådor får du använda din känsel och syn för att försiktigt gräva fram fornfynd men också att mäta och rita som en riktig arkeolog.

Gå på skattjakt efter arkeologiska fynd i museet

Hämta en karta med ledtrådar i receptionen och leta efter arkeologiskt framgrävda föremål i våra utställningar.

Andra aktiviteter i Skåne under Arkeologidagen 2016.