Nytt publikrekord under kulturnatten

Historiska museet i skymning. Framför huset står en stor folkmassa.

Historiska museet hade över 7000 besökare under årets upplaga av evenemanget Kulturnatten, som äger rum varje år i september.

Dubbelt så många besökare som brukade komma på kulturnattslördagen före återinvigningen. Det blev facit för Historiska museet vid Lunds universitet, när museipersonalen bjöd in till Kulturnatten lördagen den 21 september med öppet 12–22. Sammanlagt strömmade 7200 besökare in genom portarna under dagen och kvällen.

– Det är väldigt roligt att så många hittade hit, säger museets biträdande chef Sofia Cinthio. Vi hade en något yngre publik i år och många var förstagångsbesökare. Under kvällen hade vi många spännande samtal med nya besökare som vi hoppas snart kommer tillbaka.

Besökarna fick bland annat möjlighet att följa med på ett äventyr i museets utställningar, där de fick testa sina kunskaper och slutledningsförmåga för att lösa olika historiska mysterier som ledde till oväntade fynd i museets samlingar. Många tog tillfället i akt att få en inblick i inte bara utställningarna, utan också arbetet bakom, se vad en antikvarie jobbar med, hur arbetsdagen för en konservator ser ut – och höra om museets framtidsplaner.

– Den här sortens möten är ovärderliga för oss och leder alltid till nya idéer och förbättringar på museet, säger Sofia Cinthio.