Vi öppnar igen efter midsommar

En gammal gulnad jordglob med svart text. Stjärntecknen för kräftan och lejonet är tecknat i svart.

Historiska museet öppnar åter efter att ha hållit stängt på grund av coronaviruset. Den 23 juni är besökare välkomna igen in på museet.

– Vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer och kommer inte att ta emot fler än 40 besökare åt gången. Vi stänger klockan 17 även på torsdagarna och ökar städningen för att minimera smittrisken, säger museichef Per Karsten.

Ytterligare en förändring är att kontanthanteringen tagits bort. Besökare kan betala med kort eller via swish. Guidningsverksamheten är begränsad till mycket små grupper och de publika evenemangen får vänta ytterligare.
– Vi ser fram emot att öppna igen och hälsar alla friska besökare välkomna in på museet!

Den som känner sig krasslig kan med fördel se Historiska museets filmade guidningar på hemmaplan så länge: