Historiska museet söker en ny antikvarie

Foto på museichef Per Karsten och konservatorn Lovisa Dal.
Vi behöver bli fler! Museichef Per Karsten och konservator Lovisa Dal på Historiska museet vid Lunds universitet hälsar sökande till antikvarietjänsten välkomna. Foto: Evelina Lindén

På grund av en arbetstopp söker vi förstärkning av en antikvarie. Din placering kommer att vara på Historiska museets magasin där fynd tas emot, registreras och magasineras.

Som antikvarie på Historiska museet arbetar du med löpande antikvariska uppgifter, vilket bland annat innefattar att ta emot inkommande arkeologiskt material samt magasinera och registrera dessa i museets föremålsdatabas. Arbetsuppgifter av hög prioritet är även ompackning av arkeologiskt material och utsortering av järnföremål för placering i klimatskåp. Även andra arbetsuppgifter inom området samlingsförvaltning kommer att bli aktuella. Du arbetar i ett team med antikvarier och konservatorer och ingår i museinämnden där inkommande ärenden hanteras och beslutas.

Senast den 18 maj vill vi ha din ansökan!

Kvalifikationer

Vi söker en medarbetare med master- eller magisterexamen inom något av de arkeologiska ämnena, ABM eller motsvarande som bedöms som relevant för tjänsten.

Du har dokumenterad erfarenhet av att arbeta med föremålshantering på museum samt erfarenheter av dokumentering och registrering i föremålsinformationssystem. God kunskap i svenska och engelska i tal och skrift är ett krav. Meriterande är B-körkort och truckkörkort eftersom förflyttning av stora föremål kan förekomma.

Som person är du samarbetsvillig, lyhörd och flexibel. Du är drivande och bra på att planera ditt arbete. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Tjänsten är en visstidsanställning på ett år.

Krav:

• Master- eller magisterexamen inom något av de arkeologiska ämnena, ABM eller motsvarande som bedöms som relevant för tjänsten.
  • Erfarenhet av att arbeta med föremålshantering på museum.
  • Erfarenhet av registrering och dokumentering av föremål i föremålsinformationssystem.
  • Goda kunskaper i svenska och engelska.

Länk till ansökan