Julen – när firas den egentligen?

Den 24 eller den 25 december? Eller ska julen firas i januari? Och vad är midnattsmässan för något? Studentvärd Klaudia Jaworska berättar.

24 december? 25 december? Eller januari? Ja, när ska julen egentligen firas för att det ska vara rätt? Historiska museets studentvärdar vet.

Protestantiska kristna firar inte advent och jul på riktigt samma sätt som katoliker eller ortodoxa kristna. Historiska museets studentvärd Klaudia Jaworska berättar mer om detta – och passar också på att förklara varifrån jultomten kommer, vilken historia och vilka traditioner som ligger bakom vår älskade Lucia, och varför vi egentligen ger varandra julklappar.