Konsert med renässansensemble Collegium Vox Humana, Dalby

En kör i medeltidsinspirerade kläder står uppradade framför en stenbyggnad och havet.

Lördag 10 juni kl.15.00
Konsert med renässansensemble Collegium Vox Humana, Dalby
Dirigent Anita Andersson
Presentation Anna Måsbäck

En tidsresa i körklanger under 600 år.

Med börjar i medeltiden med Gregoriansk sång från 1000-talet och går vi vidare, via 1300- och 1400-talen, med utvecklingen till 3- och 4-stämmig kyrkomusik av kompositörer som Guillame de Machaut, Josquin de Prez och Guillaume Dufay.

Sedan landar vi med ett knippe varierade renässansstycken från 1500-talet av Jacobus Handl-Gallus och Giovanni Pierluigi de Palestrina och avslutar med några sista toner från 1600-talets början av den engelska kompositören William Byrd. Vår presentatör leder oss historiskt genom musikhistoriens utveckling och omvärldens påverkan på musiken.

Konserten är gratis, men platserna är begränsade. Tänk på att komma i god tid.