Lucka i lagen – vikingaskatt kan säljas

Foto på silverskatt från vikingatiden.
Vikingaskatten ställdes ut på Historiska museet under 1980-talet. Nu bjuds den ut till högstbjudande på privat auktion och flera forskare och arkeologer menar att kulturminnesskyddet i Sverige måste skärpas.

I april säljs den silverskatt som kallas Everlövsskatten eller ”chiffonjéfyndet”: drygt 900 mynt och ett antal smycken, som ägaren hittat i en ärvd möbel och som därmed inte omfattats av lagstiftningens krav på att fornfynd ska lämnas in till myndigheterna.

– Jämför med en medeltida handskrift. Det är som om man skulle riva ut alla sidor och sedan sprida ut dem så att forskare sedan bara kan se en eller två sidor.

Det säger Birgitta Hårdh, professor emerita i arkeologi vid Lunds universitet, till TV4 som intervjuar henne i klippet nedan. Hon var med och ställde ut skatten på 1980-talet på Historiska museet vid Lunds universitet.

Hon menar att den vikingatida silverskatten, som nu säljs till högstbjudande på en privat auktion, är ett unikt fynd och att det är väldigt sorgligt att en del av vårt gemensamma kulturarv nu säljs ut. Inte minst för att forskningen går framåt och det har kommit många fler nya tekniska metoder vad gäller metallundersökningar.

– Vi förlorar en del av vår historia, säger Gitte Ingvardson, numismatiker, vid Historiska museet vid Lunds universitet till Sydsvenskan.

Vårt gemensamma kulturarv löper stor risk att spridas för vinden.

I tidskriften Populär Arkeologi skriver flera forskare att den gällande svenska lagstiftningen inte kan skydda vårt gemensamma kulturarv tillräckligt väl. De menar att försäljningen av Everlövskatten riskerar att skapa ett prejudikat, där ”oärliga upphittare skulle kunna komma undan med att hävda att deras fynd är ett arv, till exempel hittat i en gammal möbel. De skulle kunna framhålla att anmälningsplikten är preskriberad och att det då blir myndigheternas uppgift att bevisa det motsatta.”

Kulturmiljölagen behöver omprövas, menar forskarna, varibland Gitte Ingvardsons och museichef Per Karstens namn återfinns. Flera andra länder visar exempel på hur man kan hantera frågan annorlunda.

”Vårt gemensamma kulturarv löper stor risk att spridas för vinden. Låt oss istället skärpa tandlösa regler, och avskaffa preskriptionstiden för överträdelse av lagens krav angående anmälning av kulturarvsfynd!”, skriver undertecknarna.

Under veckan har skatten och dess stundande försäljning rönt stor uppmärksamhet i media. Ett axplock: