Nu söker vi studentvärdar igen!

Konservatorn Nadine Huth berättar om den medeltida kyrkokonsten.
Konservator Nadine Huth berättar om några av de medeltida träskulpturer som finns på Historiska museets våningsplan för kyrklig konst. Foto: Evelina Lindén

Tycker du om att tala inför folk? Vi söker nu nya studentguider med hemvist i alla lärosätets utbildningar. Utifrån just dina intressen och din utbildning håller du visningar på ett forskningsbaserat museum där historien möter nuet och framtiden.

Du som söker
• är heltidsstudent vid Lunds universitet
• får komma från vilken utbildning som helst
• kan vara studentvärd i högst två år

Som studentvärd skriver du och håller visningar – digitalt eller i rummet – utifrån från vad du själv pluggar och är intresserad av.

Tidigare kunskaper om Historiska museets samlingar är inget krav. Som studentvärd kommer du att få lära dig om samlingarna, utställningarna, arbetet i museibutiken och vår pedagogiska verksamhet.

Vi vill att du som söker till studentvärd är intresserad av att lära dig mer, och känner dig bekväm såväl med att stå framför grupper på museet som att medverka i våra korta filmade guidningar på nätet.

Talar du något annat språk flytande än svenska, eller har andra egenskaper som skulle göra dig till en bra studentvärd hos oss? Det vill vi i så fall gärna höra mer om! Vi strävar efter att rekrytera en så bred grupp av studentvärdar som möjligt, utifrån bakgrund, utbildning och intressen.

Sök senast 8 oktober 2021 med cv och brev till Anna Malinowski:
anna [dot] malinowski [at] luhm [dot] lu [dot] se (anna[dot]malinowski[at]luhm[dot]lu[dot]se)