Utställningen Hästfolk galopperar vidare

Foto på detaljer från ryttarutrustning, Sösdalafynden
De så kallade Sösdalafynden visas fram till 27 februari 2022 på Historiska museet. Foto: Daniel Lindskog

Nu är det sista chansen att se de makalösa 1500 år gamla ryttarbeslagen från den tid som kallas folkvandringstiden. Efter att ha visats på Historiska museet, ska utställningen snart vidare. Du som ännu inte sett utställningen – passa på senast den 27 februari!

Någon gång under första hälften av 400-talet ägde en märklig ritual rum, i hjärtat av Skåne. En mängd metallföremål ur ryttarutrustning, utsökt och detaljrikt dekorerade, höggs sönder och krossades, för att sedan läggas ner på toppen av en grusås i det vi idag känner som Sösdala.

Fyndet avslöjar att människorna här inte var isolerade från de omvälvningar som ledde till det västromerska rikets upplösning och uppkomsten av ett nytt Europa. Influenser från ryttarnomadfolk från östra Europa kan anas.

Utställningen ”Hästfolk” visas på Historiska museet ytterligare ett par veckor, men ska sedan vidare till danska Moesgaard museum för att visas där. Passa på att se de fantastiska föremålen innan de packas ner den 27 februari! Det är gratis entré på Historiska museet.

Fotona på fynden är tagna av Daniel Lindskog.

Detalj från Sösdalafynden
Foto på detalj från ryttarutrustning, Sösdalafynden
Detalj från Sösdalafynden