Visa upp din samling

Foto på en privatpersons samling av bland annat flaskor.

Vi samlar – alltså finns vi. Inför en ny utställning om samlande söker Historiska museet nu dig som vill visa din samling.

Kapsyler, Pokémonkort, filmisar och bilar – människor har samlat i alla tider. Genom samlandet och systematiserandet lades grunden till vetenskapen. Historiska museet vid Lunds universitet har ungefär 11 miljoner föremål i sina samlingar. Just nu bygger vi en ny utställning som handlar om att samla och din samling kan bli en del av den. Vi letar efter samlingar med en spännande historia som vi kan visa upp med text och bild.

För att delta skickar du in en bild på din samling tillsammans med en kort text om vad samlingen innehåller och dess historia till reception [at] luhm [dot] lu [dot] se senast den 6 juni. Alla är välkomna att skicka in sitt bidrag, oavsett ålder eller vad man samlar på. Vi kommer att välja ut ett antal samlingar som ska visas på bild i utställningen. Om din samling blir utvald kommer vi att bjuda in dig till museet för en kort intervju och fotografering av dig och din samling.