Gitte Tarnow Ingvardson

• Christoph Kilger
  • Jens Christian Moesgaard

Summary, in Swedish

Under våren 2022 ska den så kallade Everlöv-skatten säljas på offentlig auktion. Därför kommer skatten att splittras upp och föremålen därmed spridas vind för våg. Detta är mycket beklagansvärt ur vetenskaplig synvinkel, men även ur samhällets och allmänhetens perspektiv. Fornminnen och fornsaker, däribland naturligtvis vikingatida skattfynd, är vårt gemensamma kulturarv.
Depåfyndet består av en samling om cirka 900 mynt och silverföremål, som enligt ägaren hittats i en gammal chiffonjé på en gård utanför Lund i Skåne. Sammansättningen visar tydligt att föremålen kommer från en vikingatida skatt som deponerades efter 1018 e.Kr., men det är okänt när, var och hur den ursprungligen upphittades.

• Arkeologi
  • Historiska museet