Kvällsöppet på torsdagar och föredragsserie med Winstrup-tema

Målning av Karl den elftes kröning. Peder Winstrup står till vänster.

Under perioden 21 oktober till 7 december har Historiska museet kvällsöppet på torsdagar. Istället för 16:00 stänger museet 20:00. I samband med detta ges en serie föredrag med Peder Winstrup som tema. Se här en lista på datum och vad de olika föredragen handlar om.

Det blir dessutom visningar av utställningen "Peder Winstrup – mannen och mumien" klockan 17:00 och 19:00 vid varje tillfälle.

21 oktober (Konstkvällen: öppet 12-22): "Gunnar Menander – I (kamera)sökaren: Peder Winstrup och slaget vid Lund".

26 oktober: Andreas Manhag – "Peder Winstrups begravningsdräkt".

2 november: Fredrik Tersmeden – "Winstrups roll vid universitetet".

9 november: Torbjörn Ahlström – "Peder Winstrup och andra mumier".

16 november: Göran Larsson – "Winstrup och det svenska: Skånes övergång till Sverige".

23 november: Cajsa Sjöberg – "Peder Winstrup: poeten".

30 november: Per Lagerås – "Winstrups växter från trädgård till grav".

Onsdag 6 december: Konservator Lovisa Dal – "Att klä av en mumie".

7 december: Per Karsten – "Mortui vivos docent - De döda lär de levande".