En blond kvinna står med armarna utsträckta framför föremål täckta av plast.

Sofia Cinthio

Chef

En blond kvinna står med armarna utsträckta framför föremål täckta av plast.

Heliga föremål och religiösa ting

• Sofia Cinthio

Summary, in Swedish

En unik samling medeltida skatter från skånska kyrkor finns bevarade till våra dagar. Dessa liturgiska föremål som använts i gudstjänstens cermoniel, beskrivs här i ord och bild. Guldsmedernas och bronsgjutarnas praktfulla alster belyses utifrån sin funktion och sitt stilhistoriska sammanhang. Personliga ägodelar såsom smycken och pilgrimsmärken ger oss samtidigt en inblick i hur den kristna kulturen formade människans vardag under medeltiden. Föremålen finns utställda på Lunds Universitets Historiska Museum.

Avdelning/ar

• Historiska museet