Följ i historiens fotspår
Nytt digitalt skolprogram på Historiska museet.
Tack vare en generös donation från Sparbanksstiftelsen Finn kommer Historiska museet nu att aktivt kunna arbeta fram nytt digitalt material som är skräddarsytt för skolor. Genom detta projekt kan vi plocka fram föremål ur vårt magasin och visa det digitalt för Skånes elever. Detta gör att vi nu kan arbeta aktivt med lokalhistoria - direkt i klassrummet.
Här kan du följa projektet. Vi uppdaterar sidan med sneak peaks och ny information löpande under terminerna!
Sparbanken Skåne
Om projektet
Sedan 2016 erbjuder Historiska museet anpassade skolvisningar från förskoleålder till och med gymnasiet. Under 2020-2022 påbörjade vi utformandet av ett nytt skolprogram som innehåller både taktila och interaktiva visningar. Utifrån dessa erfarenheter har museet nu initierat en satsning för att vidareutveckla det pedagogiska programmet.
Under resans gång märkte vi en tydlig skillnad vad gäller vilka skolor som har möjlighet att besöka museet. Innerstadsskolor från Malmö, Lund och Helsingborg är överrepresenterade medan de från landskapets övriga delar saknar ekonomiska förutsättningar för ett museibesök. Tillgången till vårt gemensamma kulturarv måste gälla lika för alla barn och därför vill vi nu lansera ett digitalt skolprogram som når ut i hela regionen. Visningarna är tänkta att skräddarsys för olika skolor med fyndmaterial hämtat från närområdena och på så sätt väcka nytt intresse för lokalhistorien.
För att underlätta för skolorna vill vi utveckla tre olika ingångar till den skolpedagogiska verksamheten: en förberedande digital del, det digitala besöket och detfysiska besöket. Dessa kan kombineras och utformas utifrån varje skolas individuella behov.
- Det förberedande besöket består av digitalt material som vi vill fortsätta att producera för de olika utställningarna i museet. En lyckad satsning i form av filmer om utgrävningarna i Uppåkra, och alla de fynd som visas på museet, finns redan med tillhörande läromaterial. En film om egyptiska mumier har även spelats in till utställningen ”Skatter från fem kontinenter” i Etnografiska salen men är ännu inte publicerad. Filmerna kan användas förberedande inför ett besök, men kan också fungera som ett ”studiebesök” för skolor som inte har möjlighet att ta sig till museet. Filmerna, med tillhörande läromaterial, finns på vår hemsida Digitalt material för skolor
- Det digitala besöketgenomförs via uppkoppling där museets pedagog kan erbjuda en rundtur med eleverna i utställningar och magasin. Under dessa livesända visningar kommer eleverna att kunna kommunicera och interagera direkt med museipedagogen. Museets magasin erbjuder en ny och spännande miljö bakom kulisserna. Tack vare samlingarnas geografiska mångfald kan eleverna, med pedagogens hjälp, även ta del av föremål från den egna hemkommunen. Visningarna, som med fördel kan skräddarsys för skolorna, förmedlar berättelser som bidrar till identitetsskapande och kännedom om lokalhistorien.
- Det fysiska besöket är ett interaktivt besök där eleverna, tillsammans med en pedagog, går runt i museets utställningar. I visningen ingår flera taktila moment och det är även möjligt att lägga till praktiska och skapande aktiviteter i vår pedagogiska verkstad. Med hjälp av äkta föremål, men även nyproducerat taktilt material, kommer vi att kunna erbjuda spännande fördjupningar tack vare de föregående digitala mötena. Det fysiska besöket kan således enkelt kombineras med, och bli en fortsättning på, det digitala besöket.
Har du frågor kring vårt utbud för skolor?
Maria Siik
Museipedagog
046-222 47 11
maria [dot] siik [at] luhm [dot] lu [dot] se
Referensgrupp
Under projektet kommer vi att vidareutveckla vårt digitala förberedelsematerial. Därför har vi skapat en referensgrupp med lärare från 14 skånska kommuner som kan ge feedback och utvärdera materialet.
Vi arbetar även aktivt för att öka barnens tillgänglighet till museet, därför är det av stor vikt att eleverna ska få ge sina synpunkter. Museets pedagog besöker klasserna för att visa en film och sedan prata med eleverna om vad de tyckte. Efter detta återkopplar vi till läraren för frågor kring hur ni eventuellt har arbetat vidare med materialet. När vi sedan har tagit fram vårt nya material upprepas detta moment.