TIDIGARE UTSTÄLLNING: Att samla – där hobby och vetenskap möts

DENNA UTSTÄLLNING ÄR STÄNGD

Från torvmossefynd, fossiler och mynt till frenologiska gipser. Att systematisera, samla, förstå och begripa – där börjar vetenskapen. Nu visas fyra samlingar med varsin historia på museet.

Bildkollage med frenologisk gipsavgjutning, mynt, affischer och stenyxor

Människor har samlat i alla tider. På museet har vi ungefär 11 miljoner föremål från både gamla samlingar och nya som fortfarande växer. Samlandet är fundamentet för museets grundande och verksamheter. Tack vare samlingarna kan vi forska och skapa berättelser om historiens folk och händelser.

Utställningen berättar om fyra samlingar: Kilian Stobaeus 1700-talssamling av mynt och medaljer, Historiska museets frenologiska samling av kraniegipsavgjutningar, familjen Lannerbros samling av stenåldersföremål från Store Mosse och Theas samling av fossiler. Var och en av samlingarna bär på sin historia om människor och vetenskap.