Objektbaserat lärande (OBL)
Museet som klassrum
För gymnasium och universitet
OBL eller objektsbaserat lärande är en pedagogik som används på museer och kulturinstitutioner runt om i världen. Det är en metod där museiföremål integreras i inlärningsprocessen. Pedagogiken uppmuntrar till att utforska problem och koncept, både historiska och framtida, utifrån observation och hantering av föremål.
Genom att ta studenterna utanför klassrummet uppmuntras olika sorters inlärning och de får aktivt vara med i kunskapsproducerande. Under ett OBL-tillfälle förs en dialog mellan främst studenterna men också lärare och museipersonal kring ett eller flera föremål. Dessa blir taktila redskap som fungerar inom många olika läroämnen och hjälper studenterna i deras fortsatta studier
Varför OBL?
- Uppmuntrar till att använda alla sinnen.
- Främjar ett djupare lärande genom kunskapsskapande.
- Hjälper till att utveckla studenternas kritiska och kreativa tänkande.
- Utvecklar studenternas skicklighet att dra slutsatser utifrån undersökningar av föremål och förståelsen kring dessa slutsatsers begränsningar och pålitlighet.
- Utvecklar studenternas problemlösning och kommunikationsfärdigheter genom att öppna upp för diskussion i grupp.
Intresserad av att använda OBL?
Kontakta Anna Malinowski för att boka ett OBL-tillfälle.
anna [dot] malinowski [at] luhm [dot] lu [dot] se
Hur går det till?
Lärare kan använda sig av museet på olika sätt.
Genom att själva ta sina studenter på studiebesök och använda utställningarna som ett komplement i den egna undervisningen eller genom att boka in sig på ett OBL-tillfälle.
Ett OBL-tillfälle skräddarsys tillsammans mellan lärare och museipersonal för att upplägget ska passa den utbildningen som studenterna går.
Digitala resurser
Dynamic collections
Projektet Dynamic collections arbetar med att skapa en infrastruktur av 3D-modeller som ska hjälpa till i både undervisning och forskning av arkeologiskt material. Flera av museets föremål är redan med i databasen och går att titta på digitalt.