Liturgiska föremål från skånska kyrkor

I utställningen visas en unik samling medeltida skatter från skånska kyrkor.

Liturgisalen. Foto.

Dessa liturgiska föremål som ingått i gudstjänstens ceremoniel belyses utifrån sin funktion och sitt stilhistoriska sammanhang.

Även personliga ägodelar med religiösa motiv ger oss en inblick i hur den kristna kulturen formade människors vardag under medeltiden.

Föremålen ger oss en glimt av en svunnen prakt i de skånska kyrkorna och en liten inblick i medeltidsmänniskans andliga liv.

De bars på stänger under den medeltida kristendomens processioner. Djupdyk bland de skånska processionskorsen med historikern och studentvärden Anna Schager Almström som tar dig med till vårt liturgirum, och bland annat visar vårt allra äldsta kors.

Öppettider | Opening hours

September- maj

Onsdag–söndag: 12:00–16:00
Måndag–tisdag: stängt

Juni-augusti

Tisdag–söndag: 12:00–17:00
Måndag: stängt

Historikern och studentvärden Anna Schager Almström tar dig med till Historiska museets liturgirum, och berättar om kristendomens tidiga rum i Norden – där de flesta av kyrkobesökarna faktiskt hade ståplats.