Ljudguide i 7 delar om stenåldern – lyssna i din mobil

Med en app kan du enkelt lyssna på när museichef Per Karsten i 7 korta kapitel berättar om stenålderns föremål och världsbild. Hör om ceremoniella offeryxor, hur lergods krossades vid begravningar och om vad som kanske kan vara en xylofon i sten.

I museets sten och bronssal finns 7 stycken platser där du kan lyssna med din mobil. Platserna är markerade med röd-vita nummer.

Gör så här

Bara Iphone:

1. Ladda ned appen Podwalk på App store eller på www.podwalk.download
  2. Öppna appen Podwalk och tillåt att appen får åtkomst till din position.
  3. Slå på Bluetooth på telefonen, under Inställningar (se bild nedan).
  4. Hitta och ladda ned ljudguiden ”Historiska museet”.
  5. Tryck ”Play”. Kapitlen spelas upp automatiskt när du närmar dig en punkt på kartan. Du kan även välja kapitel manuellt genom att stega dig framåt och bakåt.

Bluetooth aktiverar du under Inställningar:

Bluetooth. Ikon.

Android-telefon eller Iphone:

Lyssna på kapitlen här genom att spela upp filerna nedan. Varje kapitel har ett nummer som matchar siffror som du kan hitta i salen.