Upplev kulturnatten hos oss

Historiska museet i skymning. Framför huset står en stor folkmassa.
Äntligen är det dags för kulturnatt igen! Museet slår upp portarna klockan 12 och har öppet ända till 22. Foto: Evelina Lindén

Visningar, barnaktiviteter och körkonserter – välkommen till Historiska museet under Kulturnatten lördag den 17 september! Bland annat framträder Lunds Kammarkör och LTH-kören kl 17 respektive 19. Allt till fri entré.

Under lördagen har Historiska museet öppet klockan 12–22, med fri entré. Vi erbjuder en mängd aktiviteter både under dagen och kvällen. Eftermiddagen (kl 12–16) är mer anpassad för barn och deras familjer medan kvällen (kl 17–22) har ett mer vuxenanpassat innehåll.

Barnaktiviteter

Klockan 12–16: Tillsammans med Domkyrkan bjuder vi in till barnanpassade aktiviteter på Krafts torg. Inne i museet kan du testa dina kunskaper genom att lösa olika uppgifter och svara på kluriga frågor. Passar alla barn, oavsett ålder, så kom och lär dig mer om museets samlingar, men också om Domkyrkan.

Öppet hus och visningar

Klockan 17–22: Kvällen bjuder på ett innehåll som är mer anpassat för vuxna. Det finns fortfarande möjlighet att lösa uppgifter som är mer barnanpassade men under kvällen finns museipersonal runt om i huset och håller löpande visningar som ger dig möjlighet att lära dig mer om museets utställningar och föremål. Här kan du även få en inblick i arbetet bakom kulisserna. Vill man inte gå på någon av visningarna kan man självklart strosa runt själv i utställningarna eller kanske lyssna på någon av körerna som sjunger under kvällen:

Foto på notblad

Kl 17:00–17:45

Njut av en härlig konsert med Lunds Kammarkör där det bjuds på en spännande och blandad repertoar. Fri entré, ingen föranmälan.

Kl 19:00–19:40

Konsert med LTH-kören – a capella-sång med musik från olika tider för blandad kör.