Nu öppnar vi utställningen Skatter från fem kontinenter

Fem ansikten från olika historiska perioder och föremål är uppradade under utställningens titel

I den lokal som tidigare huserade utställningen Killian Stobaeus kuriosakabinett öppnar vi den 30 september 2023 en ny utställning. I den nya utställningen visas samtliga föremål ur museets etnografiska och kulturhistoriska samlingar, fördelade utifrån deras nyupptäckta ursprungliga museala hemvister.

Utmärkande för Historiska museets etnografiska och kulturhistoriska samlingar är att de med få undantag består av föremål som har insamlats och skänkts av enskilda privatpersoner, oftast med en anknytning till Lund eller Skåne. Universitetet har inte aktivt agerat insamlare med ett uttalat vetenskapligt syfte, utan samlingarna avspeglar helt och hållet de enskilda donatorernas personliga urval av föremål. Istället för att beskriva föremålens funktion eller användning i deras ursprungliga kontext, lägger utställningen fokus på de bortglömda  donatorernas samlingshistorier. Utställningen bör därför inte betraktas som en traditionell etnografisk utställning, utan i första hand som ett minnesmärke över gångna tiders samlande, samt över Lunds tidigaste men till nu okända museihistoria.

Utställningen har möjliggjorts tack vare en generös donation av Sparbanksstiftelsen Finn samt Lunds universitet.

Under invigningshelgen 30 september - 1 oktober har museet gratis inträde.

Lördag och söndag k 13.00:  Familjevisning, anpassad för barn och vuxna.

Lördag och söndag kl 15.00: Visnignar anpassade för vuxna.

Mer information om visningarna hittar du i vårt kalendarium.