Ny utställning: ”Lund universitet – historia och historier”

Byst av kvinnlig staty i betong. På huvudet har hon en slöja och en stjärna.
En av de fyra fakultetsmadamerna, som prydde universitetshusets fasad fram till 1902.

Lunds universitet grundades 1666 och kan således se tillbaka på mer än 350 års verksamhet. Den nya utställningen ”Lund universitet – historia och historier” på Historiska museet, som öppnar den 31 maj, målar universitetets historia med breda penseldrag och visar några av dess finaste skatter.

Utställningen visas i två salar på bottenplan i Historiska museet. I den mindre salen Skattkammaren berättas om bakgrunden till och grundandet av universitetet. Här kan man också beskåda universitetets stiftelsebrev, sigillstampar, silverspiror, nycklar och rektorskedja (när den inte används av rektor). Här visas även en silverkanna som tillhört biskop Peder Winstrup, som var den som först föreslog att Lund skulle få ett universitet. Kanske serverades vin ur denna kanna för att hjälpa till att övertyga Karl X Gustav om det goda i universitetsidén.

Akademisk kvart och misslyckad satsning på sidenproduktion

I den större Althinsalen berättas universitetets historia någorlunda kronologiskt. Här får vi bland annat lära oss om bruket av värja bland studenter, en misslyckad satsning på sidenproduktion i Lund, uppkomsten av den akademiska kvarten, Lundagårds omgörning under 1700-talet, Universitetshuset på 1880-talet, kvinnliga pionjärer, innovationer från Lund och missade Nobelpris. Ett genomgående inslag är ett antal tidstypiska, fiktiva studenter som ger en bild av livet som student vid olika tidpunkter i historien.

I museets andra salar finns det också skyltar som kopplar universitetet till respektive sals tema.

Utställningen har tagits fram i samarbete med Lunds universitetshistoriska sällskap. Den visas under 2022 och 2023.