Ny miljondonation till Hallen på Höjden-projektet i Uppåkra

Foto på kungen och drottningen när de tittar på arkeologiska järnåldersfynd inne på ett museum.
II början av september besökte Sveriges kungapar Lunds universitet och Uppåkra. Bland annat fick de närstudera järnåldersfynd på Historiska museet. Foto: Kennet Ruona

Sparbanken Skåne har genom Sparbanksstiftelsen Finn beslutat att stödja de arkeologiska utgrävningarna i Uppåkra strax utanför Lund. Donationen uppgår till drygt 5,4 miljoner kronor och ska användas inom ramen för projektet Hallen på Höjden – dynastiers residens och domän.

Startskottet för satsningen ägde rum i början av september då Sveriges kungapar besökte Lunds universitet och Uppåkra. Efter besöket invigde rektor Erik Renström den omfattande utgrävningen som kommer att pågå fram till 2026.

Uppåkra räknas som Nordens största järnåldersbosättning, tillika en av de fyndrikaste i norra Europa. Trots att enbart en bråkdel av området hittills har grävts ut, har forskarna redan funnit drygt 28 000 artefakter. Nu riktas strålkastarljuset mot den 40 meter långa hallbyggnaden som ­­utgjorde kärnan i Uppåkras maktcentrum.

Vill främja forskning, omhändertagande och konservering

– Med den här donationen vill vi medverka till att främja den angelägna forskning som bedrivs på platsen, i synnerhet omhändertagande och konservering av de fynd som hittas så att de kan ställas ut och visas upp på Historiska museet i Lund. Genom att fler får ta del av forskarnas arbete hoppas vi kunna bidra till ökad kunskapsspridning och att allmänheten får lära sig mer om denna arkeologiska skatt, säger Katarina Andrén, vd för Sparbanksstiftelsen Finn.

Läs resten av artikeln här